16 e 17 februari - Reisverslag uit Genadedal, Zuid-Afrika van Pien Huberts - WaarBenJij.nu 16 e 17 februari - Reisverslag uit Genadedal, Zuid-Afrika van Pien Huberts - WaarBenJij.nu

16 e 17 februari

Door: Pien Huberts

Blijf op de hoogte en volg Pien

20 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Genadedal

Maandag 16 febrauri was dan onze eerste schooldag op de Emil Weder school. We begonnen de dag met en Assembly. Tijdens de Assembly kwam de hele school samen en werd er gezongen en werden wij verwelkomt door de school. Het was echt supermooi om zo'n Assembly mee te maken. Daarna gingen we samen met de buddies haar/zijn lessen volgen. Ik merkte gelijk dat het zo anders als in Nederland was. Er waren bij sommige lessen geen leraar en het was heel rommelig, iedereen was aan het praten en liep door het lokaal. Toen de school uit was gingen we door een klein museumpje, drukkerij en pottebakkerij lopen en kregen we uitleg van iemand. Dat was ook erg leuk om te zien. Daarna was het alweer tijd om avond te eten en te gaan slapen.

Dinsdag 17 februari hebben veel dingen gedaan en veel mooie verschillen gezien. Als eerst reden we naar een organisatie waar ze zich bezig hielden met voetbal, zodat kinderen plezier krijgen in het voetbal en een kans krijgen te voetballen. Daar hebben we een uitleg van gekregen. Later reden we door naar de townships wat erg heftig was. Je zag een totaal ander iets als Nederland. De huizen waren klein, stonden dicht op elkaar en er lag overal troep. Ik had een dubbel gevoel toen ik daar liep omdat we allemaal foto's aan het maken waren, maar toch zag je ook dat de mensen erg vrolijk waren en er het beste van probeerde te maken wat ik erg mooi vond. Nadat we de townships hadden gezien reden we door naar een winkelcentrum waar je een wereld van verschil zag. 'S ochtends waren we in een heel arm gebied en 's middags leek het wel een heel ander land. In het winkelcentrum hadden we vrije tijd en hebben we lekke gegeten met een mooi uitzicht op de zee. Aan de andere kant van het winkelcentrum was een mooi uitzicht op de haven. Het was een erg mooie en indrukwekkende dag.